Tuesday, August 4, 2009

tEriMa kaSih seGalanya...

salam...alhamdulillah aku da semakin sembuh dr deman...syukur 3

pengalaman deman kali ni amat dasyat bg ku...aku dpt deman ni selepas pulang bercuti dr medan..pecutian yg menyeronokkan tapi apabila pulang diuji dgn deman...

rasa deman hr selasa tu....aku balik hr isnin...aku trus daptkn rawatan di hospital jitra...dotor suspect deman yg pandemik tu...sbb aku kn deman ni selepas pulang bercuti...suhu deman ku xder lah panas sgt..first day deman tu dalam 38.9 dgree celcius..masa pg hospital tu nasib baik adik aku ada tolong drive kn...pakai topeng pg hospital..lepas amik ubat n balik berehat...ak rasa makin truk deman ku...ak amik bacaan badan aku..xder lah panas sgt..area 38.5 jer..tp sakit2 dia mennyucuk2 badan2..berserta nga batuk selsema.n pening kpla...saya hnya tdo n rehat jer...makan pun xberapa lalu...

keesokan hr nya aki bgun pagi..aku lihat sputum ku berdarah..ak makin panic..ayah ku lantas trus bawa ku ker hsopital...kt kaunter..petugas tu mula 2 xpakai topeng..tp lepas cerita sume deman ku..dia trus pakai topeng n menyuruh ak menunggu..aku di suruh masuk berjumpa doktor dlam bilik zon hijau..kt hospital ada 3 zon sumer..zon kuning,(zon biasa2 jer)hijau n zon merah yg tuk emergency punya....suhu badan ku diambil....tp dotor pesan kna quarantine kt umah..selalu basuh tgn guna sabun n bayankkn berehat..amik ubat antibiotik mcm biasa..doktor xbg lg antiviral..klu chronic br dapat..n aku pun balik kt umah...


hari seterusnya..ak rasa mcm terawng2 jer berjlan..n kadang2 aku rasa cam org xberapa suiman..ntanhlah aku pun xtahu...letih2 jalan pun kn pegang dinding..klu naik tangga lagi lah..kaki pun mcm tempang skit..sbb sblum ni ak sakit sendi2..petang tu nk dkt masuk magrib..umi aku perasan aku mcm something wrong jer...umi bagi aku minum air yasin ..n air zamzam...then aku rasa sesak nafas sgt2...aku masa tu ingt nk mati jer di pangkuan umi ku...umi ku suh aku mengucap..aka cuba mengucap tapi tersekat2..akhirnya dapt mengucap....air zamzam n yasin aku minum td pun kuar balik...aku dilapah oleh umi naik ker tingkat ats...dibilik..umi masih lg menemani ku..nafas ku masih lagi tercungap2 tambah2 lagi kahak yg bayak berkumpul menyusahkn ku bernafas...aku minta maaf nga umi..andai ak pergi dulu...masa tu aku hnya ingat mati jer...akau peluk umi kuat2...kepala ku makin lama makin mendongak keats...aku igt klu DIA nk amik nyawa ku...aku pasrah..moga dgn ujian deman kpda ku sblum ni ...DIA ingin menyucikan segala dosa2 ku.. aku termengah2..masa tu nafas ku naik trun dgn lju..n tercungap2...rasa sesuatu menghalang kt tekan n membuatku susah bernfas..dlam 7 minit gak berkeadaan mcm tu...umi aku masih x meniggalkn ku walaupun umi ku belum solat mgrib lagi..dlam kul 750 mcm tu...tp lepas tu ak rasa aku da stabil skit..n aku suh umiku solat ...adik pempuan ku plak amik alih tgk keaadaan ku...kemudian aku trus terlena...sbb terlalu letih sgt2...sbb mlm2 sblum tu aku xleh tdo..sbb badan panas n klu batuk pun samapai sakit terasa di organ2 kt abdomen..


pagi esoknya..aku bersyukur masih dihidupkn lagi..tp aku banyak termenung... aku lebih suka menggunakan isyrat tangn jer..rasa mcm xleh bercakap..just klu umi ku tany...aku angguk jer..aku banyak merenung kipas yg beputar..n lihat dinding...aku teringat kn peristiwa semalam...begitu kot rasa nk mati...aku makin xlalu makan...ubat pun aku xleh telan..tapi aku kuatkn semangat ku...


dan hari ni aku alhmdulillah sembuh...bkn sembuh dr deman tu saja..tapi aku harap aku sembuh segala penyakit zahir batin..dan ptg tadi aku telah memandu kereta ..bawa umi n adik beli barang2..tapi aku xtrun dari kereta..just drop umi n adik aku..aku tunggu diorang dlam keta..xnak contact nga people lagi...at least aku kuar hr ni dpat release perasaan ku..melihat kehidupan luar...aku BERTERIMA KASIH SANGAT2 KEPADA UMI N ABAH KU juga adik2 ku...umi terima kasih banyak2 jga kak ija masa kak ija deman..umi riba kak ija masa tgk tv mlm tu..umi peluk kak ija kuat2 masa peristiwa sesak nafas tu..kak ija rasa mcm knak2 yg manja sgt2.. terima kasih kat abah yg tuangkn air zam zam tuk kak ija minum...abah bawa kak ija pg hospital..umi..kak ija xpasti smada kak ija dpt jd umi terbaik mcm umi jga kak ija x..abah..kak ija xpasti smada kak ija dpat suami yg terbaik mcm abah..tp kak ija selalu berjanji nga umi klu kak ija kawen nnti..kak ija nk jd isteri solehah..umi selalu pesan suh jd anak solehah n isteri solehah nnati....insyaAllah umi..umi doakn ek..sayang2 sangat2 kt UMMI N ABAH... TERIMA KASIH SEGALANYA..maafkn segla keslahn kak ija..
wslm...

No comments: