Tuesday, July 28, 2009

parapat-brastagi

alhamdulillah...sy selamt pulang ke malaysia...percutian ke medan sungguh best..tp ada gak yg xbest..huhuh.

sampai di airport polonia international airport pg tu disambut oleh travel agent kami yg sedia menunggu di balai ketibaan...angkut beg sume ke kenderaan inova(kijang orh medan panggil) dan dibawa ke tmpt pertukaran duit ..then acara bershoping kain batik,sarung,kain nyonya semua ada...haraga boleh dikata murah...rambang mata tgk semua lawa2..kami pergi ke outlet yg menjual baju jaket..abg n adik sempt gak beli 2 pasang jaket hitam n biru...sy tgk jer...diorg beli... lepast tu mkan tgh hari di ayer hijau..restoren esklusif yg menawarkn masakan padang n minang..hmm,best gak masakn minang ni..yg penting halal..sbb susah gak nk cr restoren yg betul2 halal..guna travel agent ni senang skit...seterusnya melawat ke istana maimon untuk melihat sejarah kesultanan raja deli..semptb gak jamak solat zohor n asar kt masjid raya yg merupakan masjid terbesar di medan...kemudian bertolak ke parapat lake toba ..masyarakt di tasik toba majoriti nya org batak kristian..sepanjang perjalanan byak sgt gereja... dkt lima jam gak perjalanan ..sempt mengambil gambr masa matahari terbenam di datik toba..subhanalllah sungguh indah...check in di hotel quality..bilik mengadap tasik toba ...makan malam disediakn kul 8mlm..lepas rehat sume trun mkn malam...hmmm disebabkn org batak majoriti nya kristian..jd yg sediakn makan mlm kami..org bkn islam...tp dia ckp halal..huhu klu halal ayam pun ..sapa yg sembelih kn?jd sy xamik ayam..amik ikan jer..biar byk lauk yg dihidangkn...tp ikan jer yakin..selepas mkn mlm..jalan2 di pekan toba..menaiki van teksi yg xder pintu tu....sempt gak beli baju tshirt..kain pario..kul 12 mlm mcm tu balik ke hotel...n tdo...

pagi esoknya ..sarapan kt hotel tu gak...kul 8 pagi da trun mkan...hmm.nasi goreng...nasib baik xder daging ayam...lepas makan pagi..sambil tunggu pemandu pelancong kami..pak osman..kami lihat2 pemandangan pg di situ...pagi ni kami dijadulakn pusing tasik menaiki bot..truja ku mendengarnya..kami dibawa melawat ke kampung Tomok dgn menaiki bot..kg tomok terletak di pulau semosir..keluasan pulau semosir lebih kurang sebesar singapore..lebih kurang sejam gak naik bot....disitu kami diberi penerangan ttg perkuburan batu dibawah raja sidabutar..di kg tomok..smpt beli kain..shoping2 ..xhbis2..lawat kg ambarita..klu smpt pemandu pelancong nk bawa kami ke tempt pancung pesalah2 jenayah..tp disebabkn masa kami dihbiskn tuk shoping..jd xder masa nk pg melawt tmpt tu..huhuh syangnya..balik dr kg tomok...aku naik bot plak balik parapat...mean pualu toba..makan tgh hari di restoren minang..lepas mkn kami solat zzohor n asr jamak sekali di masjid parapat..selepas tu..perjalan di teruskn ke brastagi..berhenti di simarjarunjung untuk merasai teh halia n pisang goreng panas..sedap gak la pisang goreng dia..mcm pisang kita..cuma xclusif skit..dlam pinggan yang lawa, ada sekeping pisang goreng ..makan guna garpu..klu kt msia..maka guna tngan jer..sempat bergambr view yg cantik..suasana kt sana mcm camren highland la..kemudian perjalan diteruskn ke sipiso piso waterfall...mcm air terjun yg dlam citer mr magoo tu..heheh then pg fruit market...perjalan kami diteruskn ke medan...tp mkn malam kami di hotel green tea kt brastagi..agak was was gak masuk restoren tu...tapi lepas kami bertanya dgn pelayan hotel tu..kami rasa yakin skit..nama pelayan tu faizal..dan dia cakap team yg menyediakn makanna di hotel semua nya muslim...makanan di hidang sikit2..dan last sekali pencuci mulut...lepas mkn malm tu..perjalnan diteruskn 2jam ker bandar medan...kami check in di garuda citra hotel...lepas solat isyak n rehat kn badan..aku..adik lelaki n abg ku ajk jalan2 ronda bndr medan di malm hr...masa tu dlm kul 11mlm...tapi kak ipar ku xnk kuar..dia ckp tdo lg best...biar la dia letih sgt kot..kami naik beca ronda2 mlm tu..aku naik nga adik n abg aku naik sorang2...aku dibawa minum ker orange cafe..selera pria(cafe muda mudi di bandar tu) klu mcm kt KL bintang walk la..aku order jus kedondong...abg ku jus sirsak,kentang goreng n rojak buah.. n adik ku order jus alpokat...kami duk disitu sampai kedai pun nk tutup...huhu..mcm kena halau plak...semua hbis 72000 rp termasuk tax..dlm rm dkt 27 mcm tu..balik tu kami naik beca yg stia menunggu kami dari awl...kami naik..sampai hotel lebih kurang kul 1pagi...kehidupan malam kt bandar medan rancak gak...klu kt msia..mana boleh kuar n blik umah pagi mcm ni..aku ni mcm berani plk..da la kt negara org..

pagi esoknya..kami sarapn di hotel yg kami menginap..kul 9 pagi kami check out n bawa bag2 kami menaiki mpv yg sedia menunggu di loby hotel ..pg tu abg ku meminta pemandu pelancong membawa kami ke atm mesin...sbb duit da habis...huhu..kad debit mybank xleh guna...mujur lah kad bsn giro leh guna...lepas kuar duit di atm..kami dibawa ker kedai jual kek lapis..sbb ada orang kirim..n nk beli ole2 kt fmly...beli jus terong belanda...boleh tahan gak la sedapnya...kemudian kami dibawa ke pasar ikan lama(tradisional market)medan mall..nk beli barangan kulit..produk kulit murah2 kt citu..smpt beli selipar kulit kt abah ku...aku beli kain sutera..wana purple..200 000rp ..wah..klu ikutkn hati nk beli lg..tp ni over budget da..masing2 beli barang2 kesukaan masing...

lepas shoping..kul 1 kami berolak pegi ker airport...sampai airport kul 2...kami check in tiket...flight MAS dijangka kul 345 bertolak balik..sblum naik flight...selepas solat zohor...aku sempt shoping bj tshirt..keychain,harga kt airport agak mahal skit..tp sbb duit ada lg..kami hbiskn semua...nk tau sbb apa kami ada duit lg? sbb kami budget airport tax 150 000rp tapi rupanya 70 000rp jer...jd duit yg lebih tu kami hbiskn saja shoping di airport..sampai KLIA ..aku trus check in tuk flight balik alor star. kul 1925..waaa. xsabar nk jumpa umi n abah n adik...abah n umi..tq bg ku melawat medan...walupun ni kali pertama ku melancong tanpa umi n abah di sisi..tp lepas ni klu nk melancong mana2 best pg klu ada umi n abah...tapi..klu berkelurga nnti...pg nga org len plak..huhu..wslm...